Hoe motiveer ik kinderen – Tips voor kinderwerk

Alleen als iemand in een motiverende omgeving komt is hij in staat om te leren. Vertel een jongen dat we een wedstrijdje gaan doen, dan heb je gelijk zijn aandacht. Ga je dat ook daadwerkelijk doen, dan heb je geen kind aan hem tijdens de kinderdienst. Hoe kun je kinderen gemotiveerd krijgen? Wij gaan de komende tijd stap voor stap dit fenomeen onderzoeken. De theorie zullen we iedere keer koppelen aan praktische tips voor de kinderdienst.

Je leert beter wanneer je gemotiveerd bent

Een voor de hand liggende reden om wel of geen informatie op te nemen is de mate waarin je gemotiveerd wordt door iets. Mensen worden door verschillende factoren gemotiveerd. Zo kun je graag willen leren, omdat je weet dat je daar brandweer of verpleegster mee kunt worden. Zo worden jongens over het algemeen sterk (80%) gemotiveerd om aan de slag te gaan door competitie en meisjes door creatieve werkvormen (80%). Dit wil niet zeggen dat meisjes niet gemotiveerd worden door competitie en jongens niet door een creatieve werkvorm. 
Er zijn een achttal hoofd motiverende factoren te onderscheiden bij het lesgeven.

  1. De invloed van de kinderwerker
  2. Voldoende praktijkervaringen
  3. Keuzevrijheid
  4. Ruimte om zelf te ontdekken
  5. Zorg voor verbinding
  6. Stimuleer van een groei-mindset
  7. Laat ze ervaren dat ze groeien
  8. Leer de dromen en interesses van de kinderen kennen

Intrinsieke motivatie van het kind, niet onze verantwoordelijkheid

Voordat we de motiverende factoren in een kinderdienst onder de loep gaan nemen, kijken we eerst naar de intrinsieke motivatie van het kind. Dit is de motivatie van het kind om te willen leren over de Bijbel en God.
De intrinsieke motivatie van een kind kun je niet beïnvloeden, het is een gegeven! Dit is hoe het kind de kinderdienst binnenkomt. Hij of zij heeft slecht geslapen of ruzie gehad of heeft veel frustratie in zijn of haar lijf. Ze zijn in het algemeen helemaal niet bezig met wat ze gaan leren die dag. Hun motivatie om te leren zouden wij vaak kunnen omschrijven als ongemotiveerd. Toch is het geen hopeloze zaak. Je bent ook niet verantwoordelijk voor hun motivatie en zij ook niet. God weet hier van.

Waar hebben wij wel invloed?

Wel kun je voorwaarden creëren in de kinderdienst die een motiverende leeromgeving creëren voor jongens en meisjes. En gelukkig hebben we hier heel veel invloed op. En als je het eenmaal weet, dan is het ook niet ingewikkeld, om verbeteringen aan te brengen in je eigen houding ten opzichte van de kinderen en de lessen anders vorm te geven. Allereerst behandelen we de allerbelangrijkste motiverende factor in de kinderdienst. En dat ben je zelf.

1. De invloed van jou op de motivatie van het kind is cruciaal.

Wees verwachtingsvol over je leerlingen!

Het is bewezen dat leerlingen beter presteren als een docent er vanuit gaat dat hij allemaal tienen in de klas heeft en zo met ze omgaat. Als de docent waardering over ze uitspreekt, de verwachting uitspreekt dat ze zeker goed zullen presteren en ze motiveert om stappen te nemen die passen bij goed presterende kinderen, dan gaan kinderen voldoen aan die verwachtingen. Omgekeerd is het zeker ook zo.

Vertaling naar de kinderdienst, hoe doe je dat?

Om jezelf aan te leren om de kinderen hoger te achten dan jezelf kun je beginnen met hen complimenten te geven. Spreek iedere les complimenten uit over de groep.
Voorbeelden waar je waardering over kunt uitspreken:
– Prijs hun aanwezigheid,
– Zeg dat je het zo goed vind dat ze zo snel zijn binnengekomen.
– Zeg dat je blij bent dat ze er zijn.
– Laat merken dat je heel benieuwd bent wat je van ze gaat leren vandaag over de Here God.
– Begroet ze bij de deur met een hand en noem op zijn minst hun naam.
– Maak individuele complimenten over hun kleding, haar etc.
Dit zal je helpen om verwachtingsvol naar deze kinderen te gaan kijken.

Verwacht dat de kinderen kennis hebben over God, de Here Jezus en Bijbelverhalen en vraag ze daar ook naar. Bevestig ze in de dingen die ze zeggen, ook al klopt het misschien niet helemaal in jouw ogen. Zeg nooit dat het niet klopt wat ze zeggen, maar nodig andere kinderen uit om te vertellen wat zij er over weten en vertel ten slotte dat jij ook de volgende gedachte daar nog over hebt.
Dit is een proces om de kinderen te laten ontdekken wat ze zelf vinden en ze zullen zichzelf vanzelf verder ontwikkelen.

Er op uit! biedt motiverend lessen

Dit zijn enkele voorbeelden van hoe je te werk zou kunnen gaan. Vind je het lastig om zelf iedere les opnieuw te bedenken hoe je kinderen kunt motiveren, overweeg dan te gaan werken met Er op uit! Alle lessen zijn ontwikkeld met deze kennis in het achterhoofd. Ze zijn getest in verschillende kindernevendiensten en kinderen zijn er erg enthousiast over.

Email nieuwsbrief

Eens per kwartaal versturen wij een emailnieuwsbrief, met daarin nieuwe tips voor kinderwerkers. Schrijf je hieronder in voor de email nieuwsbrief of vraag ‘proef’lessen aan.

    * = verplicht veld
    NederlandsEnglish