29-11-2018 | Kinderen leren vier keer meer door spel

Uit onderzoek blijkt dat wanneer kinderen hun hele lichaam en verschillende zintuigen gebruiken ze tot vier keer meer onthouden. Vertel je kinderen een verhaal dan kunnen ze daarvan 10% onthouden. Laat je ze zelf een verhaal uitspelen, dan kunnen ze tot 40% van het verhaal onthouden.

Er zijn een aantal redenen waarom het geheugen beter werkt wanneer meerdere zintuigen worden ingezet in een les. Hieronder werken we er drie kort uit.

Beter leren door benutting van alle capaciteiten van het brein
In de hersenen worden functies op bepaalde plekken van het brein uitgevoerd. Zo is de rechter kant van de hersenen de creatieve kant, die werkt in beelden, gevoelens en ideeën. De linkerkant is de weetkant van onze hersenen. Deze werkt op een logische manier, zoals een computer. Deze kant is belangrijk om dingen te begrijpen en in perspectief te zetten. De aansturing van spieren, reuk, kijken etc, maakt gebruik van een aantal onderdelen van de hersenen. Het is niet zo, dat als je een taal leert, dat je alleen de logische kant aanspreekt. Je zult bij woorden ook emoties en associaties uit de rechterkant inzetten om te leren.

Uit onderzoek blijkt dat wanneer je creativiteit, taal en lichaam combineert je optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van het brein. Hierdoor komt de inhoud van de les makkelijker binnen en de kennis gaat als vanzelf naar het langetermijngeheugen.

Beter leren door betere motivatie of attitude
Een voor de handliggende reden om wel of niet informatie op te nemen is hoe gemotiveerd je bent. Mensen worden door verschillende factoren gemotiveerd. Zo worden jongens over het algemeen sterk gemotiveerd door competitie en meisjes door creatieve werkvormen. Dit wil niet zeggen dat meisjes niet gemotiveerd worden door competitie en jongens niet door een creatieve werkvorm. Ze worden er ook door gemotiveerd, maar het is niet hun primaire motivatie. Waar het om gaat is dat je de les zo opbouwt dat er voor ieder type kind, jongen/meisje, dromer of wetenschapper er iets te beleven is. Door de lessen (gedeeltelijk) in spel en in creatieve verwerkingsvormen aan te bieden worden lessen tof in plaats van saai.

Beter leren door congruentie (= overeenstemming tussen denken, voelen en spreken)
Uit recent onderzoek blijkt dat de hersenen informatie die aansluit bij wat we al weten (congruente informatie) op een andere manier verwerken dan informatie die geheel nieuw voor ons is (incongruente informatie).
Wanneer de Bijbelse boodschap bijvoorbeeld gekoppeld wordt aan een spel of creatieve verwerkingsvorm waar het kind bekend mee is, wordt die informatie gemakkelijk opgeslagen in het lange termijngeheugen. Maar er valt ook te denken aan eten en kleuren combineren met het verhaal. Een bekend voorbeeld daarvan is het paasverhaal met smarties vertellen. Iedere kleur van de smarties staat voor een onderdeel van het paasverhaal.

Een andere manier om congruentie in de lessen in te bouwen is door de kennis geleidelijk uit te breiden. Dit kun je doen door het volgen van een leerlijn en zo de kennis van kinderen stukje voor stukje uit te breiden.

Deze kennis geeft handvatten om de lessen zo vorm te geven dat de boodschap van de Bijbel beter binnenkomt bij de kinderen.

De lessen van Er op uit!

De lessen van Er op uit! zijn zo opgebouwd dat ze zoveel mogelijk van deze elementen integreren. Iedere les begint met een spel waarin een competitief en samenwerkingselement zit, gecombineerd met beweging en een kenniscomponent. Daarna komt de Bijbeltijd. Er wordt afgesloten met een creatieve verwerking.

De lessen gaan op een chronologische wijze door de Bijbel, waardoor de kinderen stukje bij beetje het hele verhaal van de Bijbel gaan snappen.

Onderzoek de homepage hoe we de kinderen meenemen in ontdekkend leren. Kijk bij foto carousel en de praktijk video.

Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief of geef aan dat je een presentatie wilt.

Meld je aan als ‘Proef’ kerk

50 lessen proeven tegen gereduceerd tarief. Voor € 100 (i.p.v. €
250) kan een kerk een half jaar kennismaken

De aanbieding is inclusief een introductie seminar met veel handvatten voor de kinderwerkers.

NederlandsEnglish
Naar boven