11-02-2020 | Deel 1: Kinderen leren vier keer meer wanneer alle zintuigen worden ingezet – Tips voor kinderwerk

Vertel je kinderen een verhaal dan kunnen ze daarvan 10% onthouden. Laat je ze zelf een verhaal uitspelen, dan kunnen ze tot 40% van het verhaal onthouden. Uit onderzoek blijkt dat wanneer kinderen/mensen hun hele lichaam en verschillende zintuigen gebruiken ze tot vier keer meer onthouden. Hoe komt dit? Wij gaan de komende tijd stap voor stap dit fenomeen onderzoeken. De uitkomsten van ons onderzoek zullen we koppelen aan praktische tips voor de kinderdienst, waardoor kinderen meer plezier zullen krijgen in de kinderdienst.

Er zijn een aantal redenen waarom het geheugen beter werkt wanneer meerdere zintuigen worden ingezet in een les. Hieronder werken we er drie kort uit.

Opbouw hersenen logica en creatieve kant
 Hersenen vanboven bekeken, links logica/weten, rechts creatief/gevoel

Beter  leren door meerdere onderdelen van het brein aan te spreken

In de hersenen worden functies op bepaalde plekken van het brein uitgevoerd. 
De linkerkant is de weetkant van onze hersenen. Deze werkt op een logische manier, zoals een computer. Deze kant is belangrijk om dingen te begrijpen en in perspectief te zetten.
Zo is de rechterkant van de hersenen de creatieve kant, die werkt in beelden, gevoelens en ideeën.

De aansturing van spieren, reuk, kijken etc, maakt gebruik van een aantal onderdelen van de hersenen. Het is niet zo dat als je een taal leert, dat je alleen de logische kant aanspreekt. Je zult bij woorden ook emoties en associaties uit de rechterkant inzetten om te leren.

Uit onderzoek blijkt dat wanneer je creativiteit, taal en lichaam combineert je optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van het brein.

Hierdoor komt de inhoud van de les makkelijker binnen en de kennis gaat als vanzelf naar het langetermijngeheugen. Hieronder werken enkele voorbeelden uit, die je zo kunt toepassen in de kinderdienst.

Beter leren door congruentie 

(= overeenstemming tussen denken, voelen en spreken)

Uit recent onderzoek blijkt dat de hersenen informatie die aansluit bij wat we al weten (congruente informatie) op een andere manier verwerken dan informatie die geheel nieuw voor ons is (incongruente informatie). Voorbeelden hoe je deze kennis kunt inzetten om de kinderdienst aantrekkelijker te maken voor de kinderen vind je hieronder.

TIPS voor de kinderwerker

  • Wanneer de Bijbelse boodschap bijvoorbeeld gekoppeld wordt aan een spel of creatieve verwerkingsvorm waar het kind bekend mee is, wordt die informatie gemakkelijk opgeslagen in het lange termijngeheugen.
    Bijvoorbeeld het spel tikkertje met een bevrijder. De bevrijder is dan de Here Jezus bijvoorbeeld. Wanneer je dan later in het verhaal vertelt dat de Here Jezus gekomen is om mensen te bevrijden van lasten, dan kunnen kinderen zich dit aspect van de Here Jezus veel beter indenken en herinneren.
  • Of denk aan eten en kleuren combineren met het verhaal. Een bekend voorbeeld daarvan is het Paasverhaal met smarties vertellen. 
    Het vieren van de Pesach maaltijd met al zijn verschillende smaken is ook bijzonder krachtig.

Dit zijn enkele voorbeelden van hoe je te werk zou kunnen gaan. Vind je het lastig om zelf iedere les opnieuw te bedenken hoe je kinderen kunt verrassen, overweeg dan te gaan werken met Er op uit! Alle lessen zijn ontwikkeld met deze kennis in het achterhoofd. Ze zijn getest in verschillende kindernevendiensten en kinderen zijn er erg enthousiast over.

Email nieuwsbrief

Eens per kwartaal versturen wij een emailnieuwsbrief, met daarin nieuwe tips voor kinderwerkers. Schrijf je hieronder in voor de email nieuwsbrief of vraag ‘proef’lessen aan.

NederlandsEnglish
Naar boven