Onderzoek: Kinderwerkers bouwen met visie aan de kerk en hebben sterke voorkeur voor actieve werkvormen

Kinderwerkmethode Er op uit! onderzocht via een één-minuut-onderzoek bij welke werkvormen kinderwerkers zich het meest thuis voelen en wat hun belangrijkste motivatie is om kinderwerk te doen.  Kinderwerk(st)ers bouwen met visie voor de kerk in de levens van de kinderen door actieve en creatieve werkvormen. Dit is oprecht goed nieuws voor kerk!

Voorkeur voor werkvormen van kinderwerkers

In totaal doorliepen 47 mannen en 185 vrouwen de 1-minuut-quiz. De meeste vrouwen (68%) en mannen (62%) hebben een voorkeur om de moraal van een Bijbelverhaal op een creatieve en voor de kinderen actieve wijze over te brengen.
32% van de vrouwen en 38% van de mannen voelt zich het meest thuis bij het vertellen van het verhaal op een spannende manier.
Specifieke gegevens staan onderaan dit bericht.

Kinderwerkers zijn visie gedreven

Waarom doen kinderwerkers kinderwerk? De resultaten van het onderzoek laten zien dat 83% van de vrouwelijke en 77% van de mannelijke kinderwerkers streeft een relatie met Jezus voor de kinderen en bouwt aan een volgende generatie volgelingen van Jezus.
Dit getuigt van een grote visie onder de kinderwerkers.
Het gaat dus niet simpelweg om de kinderen bezig te houden of om ze Bijbelverhalen bij te brengen. Nee, het gaat om een relatie met God. En het bouwen aan de kerk. Kinderwerkers zijn niet gewoon metselaars, maar zijn kathedralen bouwers.

Goed nieuws voor de toekomst van de kerk

Dat het overgrote deel van de kinderwerkers graag op een creatieve wijze onderwijst is goed nieuws voor de kinderen en de kerk. Want kinderen van deze tijd zijn helemaal klaar met voorgekauwde verhalen en stilzitten in de kinderdienst. Slechts een heel klein percentage van de kinderen vaart wel bij een prikkelloze kinderdienst.

En waarom zouden kinderen stil moeten zitten tijdens een les? Uit onderzoek blijkt dat als kinderen in beweging worden gezet tijdens de les ze tot vier keer meer leren/onthouden van de les! Lees meer hierover op https://kinderwerkeropuit.nl/blog/vier-keer-meer-leren-door-spelen/

Consequenties voor vormgeving kinderdiensten

Uit deze resultaten komen een aantal prangende vragen naar voren over de inrichting van de kinderdiensten, namelijk:

  1. Kinderen leren tot vier keer beter wanneer ze tijdens de kinderdienst creatief en met beweging worden uitgedaagd, hoe bouw je deze elementen op evenwichtige wijze in je lessen in?
  2. Kinderwerkers komen optimaal tot hun recht als ze op een manier kunnen lesgeven die bij hen past. Hoe maak je optimaal gebruik van deze talenten?

Kinderwerk Er op uit! denkt dat het kan

De lessen van Er op uit! zijn gevarieerd en houden rekening met de bovenstaande eisen. Iedere les bevat de volgende drie elementen.

  • Een spel met beweging en competitie;
  • Een creatieve vertelling of Bijbelstudie;
  • Een creatieve verwerking.

Vrouwen integreren beweging in de lessen

De resultaten op de vraag: “Het verhaal van Noach kent toch iedereen? Bij welke werkvorm voel je je het meeste thuis”, zijn als volgt:

  • Werken aan een groot project (vrouwen 33% en mannen 38%) 
  • Het verhaal uitspelen (vrouwen 20% en mannen 13%)
  • Een bewegingsspel (vrouwen 14% mannen 11%)
  • Het verhaal spannend vertellen (vrouwen 32% mannen 38%)

De individuele lessen van Kinderwerk Er op uit! bevatten altijd 3 elementen:

De scores op de vraag: “Ik doe kinderwerk omdat …..? zijn de volgende:

  • Verlangen dat kinderen hun hart aan Jezus geven (32% vrouwen 39% mannen).
  • Bouwen aan een nieuwe generatie gelovigen (Vrouwen 24% mannen 26%); 
  • Investeren in kinderen omdat Jezus een speciale plek in Zijn hart heeft voor kinderen (Vrouwen 26% mannen 20%); 
  • De kinderen de Bijbelverhalen meegeven. (Vrouwen 17% mannen 23%).

Deelnemen aan het onderzoek ga naar https://kinderwerkeropuit.nl/vrouw/ of https://kinderwerkeropuit.nl/man/

Wil je de methode acht weken gratis proberen, klik dan hier om eenvoudig te registreren.

    * = verplicht veld

    Reageer

    Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    NederlandsEnglish